December 19, 2007

Luciatåg i Taipei - dag för dag

(Klicka på bilderna för förstoring)
Dag 1. Ankomst för systrarna Line och Monica, första tärnor på plats. Vi blir varmt mottagna av Charlotte som eskorterar oss till hotellet. Middag hos två vänner till Lotta och lite pepparkaksbak. Nina och co. anländer vid midnatt.

Dag 2. Vi lunchar på foodcourten i världens nuvarande högsta byggnad 101:an. Solen skiner och det är ca 25 grader varmt. Vi börjar repa inför morgondagens första framträdande, fortfarande saknas två av tre sopraner, syskonen Maria och Emma.

Jag försöker fånga 101:an på bild.
Dag 3. Maria och Emma har anlänt under natten, dags för vårt första framträdande på årets internationella turistmässas presskonferens. Minst ett 30-tal fotografer blixtrar ner oss, ändå har vi till dags dato inga sådana pressbilder sett, vi väntar spänt på att höra från Exportrådet...På kvällen lussar vi på Sony Ericssons julfest, även här får jag äran att bära luciakronan liksom på presskonferensen.
Dag 4. Framträdande på Taipei European School för svenskar i Taipei m.fl. Vi uppträder tillsammans med svenska barn och ungdomar bosatta i Taipei, luciatåget växer från ynka 10 till 25 personer. Kvällen avslutas på världens mest underliga restaurang Jurassic tillsammans med supertrevliga Knut och Mathias.

Dag 5. Denna dag väntar hela fyra kortare framträdanden på Taipeis två IKEA-varuhus. Lotta intervjuas vant i TV, jag får mitt första migränanfall på minst ett år och min närvaro i tåget är hotad. Men the show must go on, jag kräks och mår genast bättre och kan framträda. Det är också denna dag jag svär att jag aldrig mer vill sjunga Natten går tunga fjät. Kvällen följs av pizzakväll hos Lotta och Tove, sedan KTV, sedan Barcode och sist men bäst Room 18 med Mathias och Knut. "Frukost" efter Room 18 intogs på N.Y. Bagel klockan 05.30.

Dag 6. Sista framträdandet. Två av tre sopraner lämnar desvärre landet alldeles för tidigt och kvar finns 8 tärnor som ska klämma i för kung och fosterland på mässans centrala scen där bruset är så högt att öronproppar inte alls känts orimligt. Efter sången tippar vi vidare till Exportrådets monter där vi spontant bjuder på lite sång som en eye- och earcatcher.


Sista måltiden med gänget, sichuanesiskt. Sedan koncert, svenska The Concretes vart poppis bland Taipeis indiediggare.
Dag 7. Avfärd för mig hem till Sverige och för syrran vidare till Japan.

No comments: