September 11, 2006

Välkommen till kundtjänst

Jag bokade resan till Kina. En riktigt bra deal förutsatt att du älskar boka långa resor via internet utan någon mänsklig inblandning.

Jag blir så trött när man antingen:
(1) varannan minut hör en automatisk röst som talar om för dig att sluta ringa och istället "går det bra att nå oss via vår hemsida eller e-post". Vilket man börjat med och efter en kvart hittat en liten, liten länk som heter ’kontakta oss’ (fick företaget bestämma skulle det hellre stå "kontakta oss, (men helst inte.)") Där du kommer till ett ...formulär! Man får fylla i namn, ärende, e-postadress så de kan spamma dig för all framtid och sedan får du hoppas att någon läser innehållet. Nån gång.
(2) eller så hamnar man hos en telefonsvarare som inte ställer dig i kö utan "ber dig återkomma senare"/alternativt säger att "vi har öppet mellan" si och så, vänligen återkom då. Trots att de för 30 sekunder sedan öppnat.
Det är inte lätt att vara kund. Efter man fyllt i alla uppgifter och innan man trycker 'boka' ska man godkänna regler och köpvillkor. För en gångs skull bestämmer jag mig för att läsa dem och ett popup-fönster öppnas. Jag skummar snabbt igenom raderna. Så att jag åter igen blir påmind om de generösa villkoren: att jag inte får avboka utan att dö, bli rånad eller få kicken. Jag klickar på 'boka'. Det går några sekunder... "Du har blivit utloggad" står det kort och hotfullt på skärmen. Vår tids modernaste straff, automatisk och ofrivillig utloggning. Det märkligaste av allt, jag har inget minne av någon inloggning. Kundtjänst öppnar om en timme. När timmen gått händer ovanstående, nr. 2. Need I say more?
Telefonsvararen ber mig maila istället. Vad jag har för val? Jag ber dem att omgående ringa mig angående min bokning (jag gjorde om bokningen förstås).5 timmar senare och orolig blir jag uppringd:
Kundtjänstbrud: Jag hittar ingen bokning på numret du angav.
Irriterad kund: (Suck) Jag klippte bara ut bokningsnumret från ER bekräftelse och klistrade in i mailet.
Kundtjänstbrud: Då måste du ha missat det sista numret.
Irriterad kund: (Stick och brinn) Jaha, men sök på mitt namn då.

Medan vi bekräftade att allt var i sin ordning hände följande: planet från Frankfurt till Peking ändrade sin avgångstid. Till en timme tidigare. Vilket innebär att vi missar det eftersom vi inte kommer fram innan det avgår.
Kundtjänstbrud: Men ni kan ta ett flyg 06.00 från Göteborg så hinner ni!
Rejält irriterad kund: (Va??) Då måste vi gå upp tre på natten för att vara i tid på Landvetter? Glöm det.
Ändå lyckades vi hitta ett flyg som gav oss fem timmars väntetid istället för det föredragna 1 timme. Jag blev sur eftersom jag medvetet valt den avgången med bra förbindelse.
Kundtjänstbrud: Asså, sånt här händer jämt, sånt är livet, var hennes tröstande svar.
Mordbrandslysten kund: Jag har flugit till Japan minst 6 gånger och avgångstiden har aldrig ändrats två månader före avgång.

För säkerhets skull undrade jag vad som hände om tiden från Peking oväntat skulle ändras.
Kundtjänstbrud: Då mailar vi dig, sa hon betryggande.
Uppriktigt förvirrad kund: Ehm...OK, men jag är på semester, inte i tjänsten. Jag har inget mobilt bredband i fickan, än mindre en laptop.
Detta föreföll väldigt konstigt för henne.
Kundtjänstbrud: Nämen, då ringer vi, sa hon lika glatt.
Arg kund: Min mobil fungerar inte i Kina (dumbass).
Glad Kundtjänstbrud: Då kan du ringa oss under resan för att kolla!

Inga kommentarer. Om en enkel bokning av reguljärflyg går så här bra, hur ska visaansökningen gå? Säkerhetskontrollen? Vädret?
Den som orkar får se. Jag längtar ändå till Lotta och Kina. Bara så ni vet.

2 comments:

Anonymous said...

Kundtjänstbruden borde ha bytt ut sitt "sånt är livet" mot "vad du inte dör av gör dig starkare"...

/Lotten-som-fortfarande-väntar-på-besked

Line said...

eller klassikern "shit happens!". /Line-som-väntar-lika-spänt